Blog

Wanneer is je auto echt niet meer te redden?


Ben je dol op je oude bak? Dat trouwe karretje heeft je door weer en wind geholpen. Van vakantieavonturen tot dagelijkse ritjes naar werk. Afscheid nemen is lastig, zeker als je je auto bijna als een familielid ziet. Toch komt er een moment dat je jezelf de vraag moet stellen: is repareren nog wel de moeite waard? Hoeveel liefde (en vooral geld) wil je blijven steken in die oude vierwieler? Soms is het beter om door te rijden tot het echt niet meer kan, maar waar ligt die grens?

Je auto is best nog wel te repareren

Laten we eerlijk zijn, met een beetje budget kun je veel repareren. Een distributieriem vervangen? Ja, dat kost wat, maar het is een relatief standaard klus. Misschien heeft één van de cilinders kuren of begint de koppeling wat stroef te doen. Dat soort dingen zijn vaak nog prima te fixen, zeker als je een beetje handig bent of een betaalbare monteur kent.

Zelfs als je uitlaat begint te rammelen of je remschijven aan vervanging toe zijn, hoef je je auto nog niet direct af te schrijven. Onderdelen zijn in veel gevallen tweedehands te krijgen en met wat hulp van een goede vriend of een tutorial op YouTube kun je zelf een hoop doen. Denk aan het vervangen van een dynamo of het aanpakken van een lekke koppakking.

Maar het blijft een optelsom. Hoe vaak laat je iets repareren? En hoe groot is de kans dat het volgende probleem zich al aandient?

Is repareren wel slim?

Sommige dingen klinken simpel, maar kunnen in de praktijk een stuk ingewikkelder (en duurder) zijn. Roest, bijvoorbeeld. Een klein plekje op je wielkasten kun je nog wel wegwerken, maar als de bodem of het chassis flink doorroest, zit je al snel met een onveilige situatie. Daar gaat geen likje verf of roestomvormer meer tegenop.

En dan de motor. Motorische gebreken kunnen een groot vraagteken zijn. Een compleet nieuw motorblok of een grote revisie klinkt als dé oplossing, maar het kost je vaak een paar duizend euro. Is dat het waard als je auto nog maar een paar honderd euro op papier waard is?

En vergeet niet de verborgen kosten. Een reparatie kan onverwachts veel groter worden als tijdens het werk blijkt dat er nog meer onderdelen versleten zijn. Een grote chassisreparatie kan bijvoorbeeld nieuwe ophanging of andere onderdelen nodig hebben.

De vraag is simpel, wil je investeren in een auto waarvan je weet dat hij steeds meer onderhoud nodig gaat hebben?

De auto is op

Soms is het tijd om realistisch te zijn, je auto is gewoon op. Maar hoe weet je dat zeker? Hier zijn een paar duidelijke signalen:

  1. Als je met een schroevendraaier door de bodem kunt prikken, weet je dat het einde in zicht is. Roest die belangrijke onderdelen aantast, zoals de wielophanging of het chassis, maakt de auto simpelweg onveilig.
  2. Als de reparatiekosten hoger zijn dan de dagwaarde van je auto, moet je goed nadenken. Je kunt beter dat geld investeren in een nieuwer, betrouwbaarder model.
  3. Als je auto vaker in de garage staat dan op de weg, wordt het gewoon irritant. Niemand wil continu pech hebben.
  4. Krijg je een waslijst aan afkeurpunten bij de APK? Dan is dat een teken dat de auto zijn beste tijd heeft gehad.

Als je besluit dat repareren niet meer de moeite waard is, kun je de auto naar een autosloperij in Veghel brengen. Woon je bijvoorbeeld in de regio Veghel? Daar zijn autosloperijen waar je je oude auto kunt inleveren. Vaak krijg je nog een kleine vergoeding voor de sloopwaarde. Dit is afhankelijk van het type auto en de onderdelen die nog bruikbaar zijn.
Je auto redden kan soms nog slim zijn, maar het hangt af van de kosten en de staat van de wagen. Kleine reparaties zijn vaak geen probleem, maar als je in grote chassisreparaties of motorische gebreken belandt, moet je je afvragen of het de investering waard is. Wees realistisch en luister naar de signalen van je auto. En als het moment daar is, weet dan dat een autosloperij je kan helpen met een waardig afscheid van je trouwe vierwieler.