Blog

Hoeveel shoarma per persoon?

Als er bij uitstek een maaltijd is dat je goed in ‘bulk’ kan maken en wat mannen over het algemeen lekker vinden, dan is het wel shoarma. Deze heerlijke lekkernij, dat zijn oorsprong vindt in het Midden-Oosten, is simpel om te bereiden. Een pita-broodje erbij, wat sla en wat saus en je bent klaar. Tenminste, pas als je weet hoeveel shoarma je eigenlijk per persoon nodig hebt. In deze blog lees je het antwoord op deze vraag, zodat jij aankomend weekend een heerlijke maaltijd voor je vrienden kan organiseren. (For your information, veel vrouwen lusten trouwens ook wel zo’n broodje, hoor!)

De juiste hoeveelheid shoarma

Gezien shoarma door Nederlanders bijna altijd in combinatie wordt gegeten met dat heerlijke pita-broodje, gaan we maar even uit van die verhoudingen. Dus, je mag er van uitgaan dat je zo’n 100 tot 125 gram shoarma per broodje nodig hebt.

Maar, bijna niemand houdt het bij ‘slechts’ één broodje en dus kan je beter rekenen op 200-250 gram per persoon. Liever te veel, dan te weinig, toch?

Te veel shoarma?

Ja, ja, we weten het. Alles waar ’te’ voor staat, is slecht. Maar goed, praten we in termen van shoarma, dan raden we nog steeds aan wat aan de ruime kant in te kopen. Zo creëer je niet zo’n ongemakkelijk moment dat iedereen net zijn broodje kan vullen én hoef je niet bang te zijn dat het te weinig is. En als je dan toch nog te veel hebt, hebben we hier twee opties waar je uit kan kiezen, om je shoarma niet to waste te laten gaan:

  1. Bewaar het in de koelkast
    Het gebakken/ gegrilde shoarma vlees kan je zeker nog wel een dag of twee drie in de koelkast bewaren. Warm het op door het even in een hete pan te bakken of gooi het lekker in de magnetron (lijkt ons wat minder lekker) voor een paar minuten. Heb je vers shoarma vlees over dat je nog niet hebt gebakken, kijk dan even of je niet beter voor optie twee kan kiezen
  2. Bewaar het in de vriezer
    In een luchtdichte opbergdoos of zakje kan je rauw shoarma vlees tot wel drie maanden bewaren. Doe dit uiterlijk op de dag van aankoop. Heb je het vlees al gebakken, dan kan dat nog steeds, met het verschil dat de houdbaarheid iets korter is. Ga nu uit van ongeveer 2 tot 3 maanden.

‘Te veel shoarma’, daar doen we dus niet aan. Voor alles is immers een oplossing!

Shoarma porties doseren

Wat je misschien welk kan doen, om te voorkomen dat je te veel shoarma aanschaft, is het doseren van de porties shoarma. Zo heeft bijvoorbeeld niet iedereen een (even)grote eetlust. Je kan het daarom beter in een pan serveren, dan dat je op voorhand porties maakt in losse bakjes. Waar de ene maat dan eigenlijk na drie happen wel genoeg heeft gehad, zou de ander nog wel een half bakje extra lusten. Verder kan het zo zijn dat je nog veel meer andere (bij)gerechten dan alleen de broodjes shoarma serveert. In dit geval kan je misschien wel uitgaan van veel minder dan 250 gram vlees per persoon. Een cateraar of iemand als een slager zal je wel kunnen helpen bij het doseren van de porties. We know you can do this!

Wat zijn shoarmakruiden eigenlijk?

In de Nederlandse supermarkt is shoarma bijna altijd van varkensvlees of kip gemaakt. De varkens- of kipfilet is in reepjes gesneden en vermengd met een hele hoop kruiden. Kruiden die het vlees die typische ‘shoarma smaak’ geven. Maar waar bestaan die shoarmakruiden eigenlijk uit? Is het één goedje of een mengsel van misschien meer bekendere smaken? We zetten de ingrediënten voor je op een rijtje.

  • 1 el gemalen komijn: dit kruid voegt een aardse en nootachtige smaak toe aan de shoarma.
  • 2 el gemalen koriander: korianderzaad of gemalen koriander geeft een citrusachtige en licht kruidige smaak aan het mengsel.
  • 1,5 el paprikapoeder: paprikapoeder voegt kleur en milde zoetheid toe aan de kruidenmix.
  • 1 el knoflookpoeder: dit geeft een kenmerkende knoflooksmaak zonder de noodzaak van verse knoflook.
  • 1 el uienpoeder: Gedroogde uienpoeder (in dit geval) of uienvlokken worden vaak gebruikt voor smaak en textuur.
  • 0,5 el cayennepeper of chilipoeder: Hiermee kun je de pittigheid naar smaak aanpassen.
  • 1 el van beide, zout en peper: Deze basiskruiden worden toegevoegd om de smaak in balans te brengen.
  • 1 el kaneel: alsof je de herfst binnenstapt, maar dan dus aan je shoarmakruiden toevoegt.

Bovenstaande kruiden, die je misschien wel zelfs al in huis hebt, maken in die hoeveelheden een heerlijke pot met shoarmakruiden. Kan je een keertje zelf een mengsel maken in plaats van het in de winkel te kopen. Fijn, he? En oh ja, Sommige mensen voegen ook andere kruiden zoals kurkuma, gember, nootmuskaat of piment toe aan hun shoarmakruiden, afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Het is belangrijk op te merken dat de samenstelling van shoarmakruiden kan variëren tussen fabrikanten en individuele recepten. Je kunt experimenteren met de verhoudingen van deze kruiden om je eigen unieke shoarmakruiden-mengsel te creëren.

Conclusie

In deze blog hebben we uitgebreid besproken hoeveel shoarma per persoon je kunt overwegen voor een smakelijke maaltijd. Het exacte aantal grammen of porties kan variëren afhankelijk van de eetlust van de individuele persoon en eventuele bijgerechten. Over het algemeen kun je uitgaan van ongeveer 150 tot 200 gram shoarma per persoon als richtlijn voor een bevredigende maaltijd. Het is echter belangrijk om altijd rekening te houden met de specifieke wensen en behoeften van je gasten of familieleden. Onthoud dat het belangrijkste is dat iedereen geniet van deze heerlijke, hartige lekkernij op zijn eigen manier. Eet smakelijk en vergeet je niet je eigen kruiden een keer te maken!