Wat dat betreft is de mens een heel interessant volk. Laten we zeggen dat grofweg de ene helft graag alles zelf wil doen en de (vakman) handen van een ander niet vertrouwd. Waar de andere helft dan liever ‘lui dan moe is’ en het liefst gewoon alles door een ander laat doen. Natuurlijk is dit zeker wat overdreven en ligt het veel genuanceerder dan dat, maar in principe snap je wat we bedoelen, nietwaar?
Een onderwerp waar dit in elk geval redelijk relevant is, is auto’s. Ga je zelf proberen om een luchtinlaat in je motor te implementeren, of laat je dat liever aan een garage over? Is het wisselen van je winterbanden naar je zomerbanden a piece of cake, of ga je het niet eens proberen? Stoor je je eraan als je hemelkleding los zit of kapot is gegaan, of freubel je er zelf wat aan en laat je het until the end of time zo zitten? Goed, in deze blog behandelen we de vraag of je inderdaad zelf die hemelbekleding van je auto kan/ moet gaan repareren.
Een korte introductie
Hemelbekleding, ook wel de headliner genoemd, is het materiaal dat aan de binnenzijde van het autodak is bevestigd. Het dient niet alleen een esthetisch doel, maar het heeft ook praktische voordelen. Het draagt bij aan geluidsisolatie, houdt warmte vast en verbergt interne bedrading en andere onderdelen. Op den duur kan het voorkomen dat de hemelkleding beschadigd raakt of simpelweg aan de randen loslaat. Enkele veelvoorkomende oorzaken waarom je hemelkleding niet in tact blijft, zijn:
- Slijtage door ouderdom: Na verloop van tijd kan het materiaal verslechteren en beginnen te scheuren of doorhangen.
- Waterschade: Binnendringend water, zoals water bij lekkages, kan leiden tot verkleuring en schimmelvorming op de bekleding. Mocht een kind op de achterbank een open beker ranja drinken, net terwijl jij over een drempel rijdt, kan hetzelfde gebeuren.
- Loslaten van de lijm: Als de lijm die de bekleding op zijn plaats houdt begint los te laten, zal de bekleding gaan hangen en loskomen. Soms is het onverklaarbaar waarom dit gebeurt, anderzijds weet je zelf wel heel erg goed wat er nou precies is gebeurt.
In principe vrij logische oorzaken, maar toch handig om gedachten te houden bij het (mogelijk) repareren van de headliner.
Kun je zelf de hemelbekleding repareren?
Nu de vraag die op ieders lippen brandt: is het mogelijk om zelf de hemelbekleding van je auto te repareren?
Eigenlijk weet iedereen het antwoord al, want dat is natuurlijk ja. Sterker nog, we zien niet in waarom je het niet zelf zou doen. Of het een goed idee is dat je het zelf doet, is misschien wel een veel belangrijkere vraag. Het brengt natuurlijk veel risico’s met zich mee. Onjuist uitgevoerde reparaties leiden doorgaans tot een nog meer onesthetisch uiterlijk van het interieur. Als je de kennis er niet voor hebt, doe het dan vooral niet. Je weet niet wat er gebeurt als je het er helemaal afhaalt, je weet niet hoe je het op de juiste manier monteert en je weet waarschijnlijk niet hoe je het op een manier kan bewerkstelligen, waardoor de rest van de auto niet beschadigd. Al helemaal bij nieuwer auto’s, waar de hemelbekleding volledig in naden is weggewerkt, zouden wij aanraden je handen er vanaf te houden. Maar, rijd je een Toyota Corolla uit 2008 die verder ook uit elkaar valt, ga dan vooral lekker je gang. No offense tegenover die auto, by the way. Überhaupt al super fijn dat je in een auto kan/ mag rijden, nietwaar?
Voordelen van zelf repareren
Want, zo eerlijk zijn we ook wel weer, er zitten wel degelijk voordelen aan het zelf (proberen te) repareren van je hemelbekleding. Dit omvat onder meer:
- Kostenbesparing: Reparatie van de hemelbekleding kan aanzienlijk goedkoper zijn dan vervanging door een professional.
- Voldoening van zelf doen: Het succesvol voltooien van een doe-het-zelf project kan een gevoel van trots en voldoening geven.
Met name dat tweede is echt iets wat veel ‘zelfstandige’ personen over de dam helpt
Alternatieven voor doe-het-zelf reparatie
Als je niet zeker bent van je vaardigheden of als de schade te uitgebreid is, zijn er altijd alternatieven beschikbaar. Professionele herstellers kunnen de klus klaren met gegarandeerde resultaten. In sommige gevallen kan het zelfs voordeliger zijn om de bekleding volledig te laten vervangen. Je hebt namelijk meer resultaat en als het mis gaat, dan is het niet jouw verantwoordelijkheid. Een investering, noemen we dat ook wel in andere woorden.
Maar, eerlijk dat als we zijn, willen we ook vermelden dat we eigenlijk niet echt een ander alternatief zien dan hem professioneel te laten bekleden. Tenzij je iemand in je omgeving hebt die heel veel verstand heeft van deze headliner. Iemand die het op hobbymatige basis uitvoer, maar ja, probeer zo’n iemand maar eens te vinden. Dat zou wel érg toevallig zijn.
Conclusie
In conclusie, ja, je kunt zelf de hemelbekleding van je auto repareren, maar het vereist wel de juiste vaardigheden, tools en voorzichtigheid. Weeg de voordelen en risico’s zorgvuldig af voordat je aan de slag gaat en overweeg indien nodig professionele hulp. Als je onze mening vraagt, dan zouden we zeggen om het lekker uit handen te geven. Maar goed, wij, met onze bevooroordeelde mening, rijden wellicht in een auto uit het duurdere segment. Eentje die we qua onderhoud maar al te graag uit handen geven.