Het beschikken over een auto is compleet normaal geworden binnen onze samenleving. Het kentekenbewijs dat geïntroduceerd is nadat de eerste auto’s op Nederlandse wegen te zien waren, hebben ook door de jaren heen een flinke ontwikkeling gemaakt op verschillende aspecten. Heb jij bijvoorbeeld al een LV kenteken gespot? Je hebt je wellicht al eerder afgevraagd voor welk land een LV kenteken staat. Wij hebben alle interessante feiten op een rijtje gezet over de ontwikkelingen van het kentekenbewijs. Want dat de introductie van kentekens op onze wegen veel impact heeft gehad, is een feit. Lees dus snel verder!
LV kenteken
Voor elk land bestaat een eigen kentekenplaat met een unieke landcode. Op onze gele kentekenplaat staat het NL-teken voor Nederland, maar voor België is dit ‘BE’. De landcode doelt niet per se op het land waar de auto wordt geproduceerd, want veel auto’s worden geïmporteerd en geëxporteerd. De landcode doelt daarom op het land waarin de auto staat geregistreerd. Maar weet jij al waar het LV kentekenplaat voor staat? Wellicht heb je deze al een keer op de snelweg gespot en vroeg je dit jezelf al langer af. Het LV kenteken staat voor de landcode van Letland. Dit lijkt wellicht aan het begin wat onlogisch, omdat de landcode LL meer vanzelfsprekend lijkt. Toch heet het land oorspronkelijk Latvija, dus de landcode LV sluit hier perfect op aan. Letland wordt begrensd door Litouwen, Rusland en Wit-Rusland. Het kan zijn dat je dit kenteken steeds vaker op Nederlandse wegen hebt gespot, omdat meer automobilisten vanuit Letland naar West-Europa reizen sinds de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Wist je dat Letland ooit deelnam aan de Sovjet Unie? Sinds het moment dat de Sovjet Unie uit elkaar viel, stond Rusland er alleen voor. Vraag jij je af wat precies de regeling is omtrent een buitenlandse auto in Nederland? Een buitenlandse auto met een niet-Nederlands kentekenplaat mag maximaal zes maanden per jaar in Nederland rijden. Dit geldt dus ook voor een auto met een LV kentekenplaat. Dit geldt niet alleen voor het rijden in Nederland, maar ook voor het parkeren in Nederland. Een buitenlandse auto mag maximaal zes maanden geparkeerd staan op dezelfde plek in Nederland, mits het een openbare parkeerplek is. Als een auto met een LV kenteken wilt overstappen op een Nederlands kenteken, moet de auto geregistreerd staan in Nederland. Dit kan alleen als de auto op naam is van een Nederlandse inwoner. Het is dus niet mogelijk voor een inwoner van Letland om een Nederlands kentekenplaat te krijgen. Echter, als een Letlander in Nederland komt werken, kan de kentekenplaat wel overgezet worden. Wel is het hierbij belangrijk dat de auto voornamelijk gebruikt wordt in Nederland. In het algemeen is het belangrijk om je te verdiepen in de regelgeving rondom kentekenplaten, omdat dit door de jaren heen kan veranderen. Bekijk daarom altijd de meest recente voorschriften door de regelgeving van RDW aan te houden. Het RDW is een overheidsinstelling die zich bezighoudt met alle regelgeving en vragen rondom kentekenplaten. Het is bijvoorbeeld altijd verplicht dat kentekenplaten zichtbaar zijn op zowel de voor als achterzijde. Zodra een kentekenplaat niet goed leesbaar is in verband met bijvoorbeeld een fietsenrek, is dit strafbaar. Ook als een kentekenplaat gestolen is, moet dit zo snel mogelijk aangegeven worden bij de RDW.
Geschiedenis van kentekens
In 1896 reden de eerste auto’s op Nederlandse wegen. Niet zo gek lang geleden dus, ongeveer 125 jaar geleden. Al snel volgde de zogenoemde ‘rijvergunning’ die nodig was om op onze wegen te rijden. Dit hield in dat in 1898 de eerste kentekenplaten op auto’s werden ingevoerd. Wist je dat Nederland het derde land is dat deze kentekenplaten heeft geïntroduceerd? Het begon allemaal met een kentekenplaat die bestond uit de cijfers 1 tot 14, op het cijfer 11 na. Acht jaar later was niet alleen een kentekenplaat verplicht als automobilist, maar ook het beschikken over een rijbewijs. De kentekenplaat begon als provinciaal systeem, waarbij iedere provincie afgekort werd met één of twee letters. Vanaf 1951 werd het kentekensysteem een nationaal systeem. Sindsdien is dit systeem geëvolueerd naar het huidige systeem.
Combinatie van letters en cijfers
Zoals we allen waarschijnlijk wel weten, bestaat een Nederlandse kentekenplaat uit zowel letters als cijfers. Net als je paspoortnummer of je IBAN-nummer is deze combinatie van letters en cijfers voor iedere voertuig uniek. Je kunt het daarom ook wel zien als de identiteitskaart van jouw voertuig. Deze combinatie van letters en cijfers is willekeurig. Maar wist je dat het Koninklijk Huis beschikt over een kenteken dat begint met de letters AA? Met dit standaard kenteken zijn alle zogenoemde ‘hofauto’s’ snel te herkennen. Ook deze regelgeving werd in 1951 bepaald. Opvallend is dus dat alleen voor het Koninklijk Huis, waaronder ook koning Willem-Alexander, de kentekenplaat persoonsgebonden is. Normaal gesproken kun je nooit je kentekenplaat ‘meenemen’ naar je volgende auto, maar onze koning kan dat wel. De koning, koningin en de prinsessen zullen altijd rijden in een auto met kentekenplaat dat begint met de combinatie AA. Deze combinatie letters zijn willekeurig en hebben geen speciale achterliggende gedachte.
Uiterlijk van kentekens
In Nederland hebben we een kentekenplaat met een gele achtergrond en een zwart kader. Daarnaast beschikt het over een blauw vak met zowel het EU als het NL symbool. Hoe jouw kentekenplaat eruitziet, is ook afhankelijk van het type voertuig dat je bestuurt. Beschik jij bijvoorbeeld over een taxi, dan heb je een kentekenplaat met een blauwe achtergrond. Ook klassieke auto’s beschikken weleens over een andere kleur kentekenplaat, namelijk een blauwe kentekenplaat. Kentekenplaten met deze blauwe kleur staan ook wel bekend als historische kentekenplaten. Toch zijn er ook vele klassieke auto’s op de weg terug te vinden met een gele kentekenplaat. Maar waar hangt dit precies vanaf? Een klassieke auto, of ook wel een oldtimer, is vaak ouder dan veertig jaar. Als een auto vóór 1978 was geregistreerd, kan het nog een historische kentekenplaat hebben. Hiervoor waren de kentekenplaten namelijk donker- of lichtblauw van kleur. Pas sinds 1978 zijn kentekenplaten geïntroduceerd zoals we ze nu kennen, namelijk met een gele achtergrond. Alle blauwe kentekenplaten die dus na 1978 zijn geïntroduceerd, zijn illegaal. Sommige oldtimers hebben een gele kentekenplaat gekregen ondanks dat ze vroeger een blauwe kentekenplaat hadden. Dit komt weleens voor als oldtimers opnieuw geregistreerd of geïmporteerd worden. Wel blijft het altijd mogelijk om opnieuw een donkerblauwe kentekenplaat aan te vragen, mits de auto oorspronkelijk voor 1978 als eerst geregistreerd was.
Illegale kentekens
Wist je dat de historische kentekens altijd over twee letters beschikken en over vier cijfers? Dit geldt dus ook voor een oldtimer, ondanks dat de oldtimer later een geel kentekenplaat heeft gekregen. Het oorspronkelijke kenteken blijft de auto behouden. Wel kan het zijn dat de oldtimer een nieuwer kenteken krijgt op een later moment, maar het is altijd mogelijk om het oorspronkelijke kenteken terug te kijken ondanks dat er in de tussentijd een nieuwer kenteken is gekomen. Hierbij is het wel vereist dat de oldtimer nog in dezelfde oorspronkelijke staat moet zijn met dezelfde initiële functie. Een bestelauto kan bijvoorbeeld niet het oorspronkelijke kenteken krijgen zodra het destijds als personenauto diende. Dit kun je aantonen met de juiste papieren. Er zijn ook oldtimers op de weg te vinden die illegaal met een blauwe kentekenplaat rijden. Je zult wellicht weleens een auto op de weg gezien hebben dat een historisch kentekenplaat heeft, maar waarbij je vrijwel zeker weet dat de auto niet komt uit vóór 1978. Je overtreedt hiermee de regels dus het is mogelijk dat je hiermee in de problemen komt. Hiervoor kun je een bekeuring krijgen in teken van ‘ondeugdelijke kentekenplaten’, wat ongeveer 150 euro bedraagt.
Toekomst van kentekens
Op het moment is een kentekenplaat al een langere tijd de normaalste zaak van de wereld, maar heb jij ooit stilgestaan bij hoe dit in de toekomst eruit kan gaan zien? Wellicht is het met de voortdurende technologische ontwikkelingen wel een mogelijkheid dat kentekenplaten digitaal worden. Wist je dat hiermee al vaker geëxperimenteerd is? Deze digitale kentekenplaten kunnen bijvoorbeeld ook additionele informatie geven, zoals waarschuwingen of advertenties. Digitale kentekenplaten zijn bijvoorbeeld sinds kort legaal geworden in sommige Amerikaanse staten. Dit klinkt vooruitstrevend, maar deze digitale kentekenplaten waren al snel gehackt. De digitale kentekenplaten in Amerika bestonden uit een tablet die op een auto werd geplaatst in plaats van de normale metalen plaat. Deze digitale kentekenplaten werden ontwikkeld en verkocht door het merk Reviver. Goedkoop waren ze niet, want ze kostte al snel 20 tot 25 dollar. De combinatie van letters en cijfers op je kenteken kun je niet veranderen, maar je kon er wel wat bijschrijven. Denk bijvoorbeeld aan het woord ‘stolen’ zodra je auto gestolen is. Daarnaast was het ook een esthetische keuze van sommige automobilisten, maar erg praktisch bleken de digitale kentekenplaten toch niet te zijn. Hackers wisten namelijk in te breken op de software van het bedrijf Reviver. Dit bracht de hackers veel data op, waaronder ook persoonlijke details van de automobilisten. Niet alleen wisten de hackers waar auto’s van bepaalde eigenaren zich op elk moment bevonden, maar ook de informatie op de kentekenplaten konden door de hackers veranderd worden. Het wordt dus nog een hele uitdaging om in de toekomst zo’n systeem waterdicht te maken.